Stranica 1 od 1

Osnovni koncept Mišine škole u 20 tačaka

Poslato: 23 Jun 2022, 11:21
od Ana
U Srbiji ne postoji valdorfska institucija, ali neformalno, po valdorfskim principima rade Mišina slobodna škola u Meljaku i vrtić "Svitac" u Filmskom gradu u Beogradu.



OSNOVNI KOPCEPT MIŠINE ŠKOLE U 20 TAČAKA

1.Individualizacija nastave na osnovu temperamenata i teorije H. Gardnera o višestrukoj inteligenciji.
Nismo svi isti i ne treba da budemo svi isti! S jedne strane razlikujemo se po temperamentu (kolerik, sangvinik, flegmatik, melanholik) i samim tim i reagujemo na svet a i učimo različito. Nekome treba mir i red, a neko sedi u najprometnijoj prostoriji i uči bez problema. Zločin je uterivati decu u kalupe, terati ih da se isto ponašaju, i ocenjivati ih na isti način.
S druge strane H.Gardner ja lepo objasnio kako postoje različite inteligencije (matematičko-logička, verbalna, fizička, muzička, prostorna, inter- i intra-personalna, vizuelna...), i svakome treba približiti gradivo na njemu primeren način. Nekome su potrebne slike i svaka rečenica podvučena drugom bojom, a nekome tabele i sve složeno u redove. Nekome treba jasno reći, a nekome otpevati. Nastava treba da bude kao hranjenje životinja u zoološkom vrtu- nekome daš seno, nekome meso, nekom banane. Sve inteligencije treba razvijati, svi treba da pevaju, da nauče lepo da govore, da uđu u osnove matematičkog mišljenja, da skaču i prevrću se, to je put do celovite ličnosti.

2. Razvijanje emocionalno- socijalnih veština – već odavno istraživanja pokazuju da su za uspeh u životu, za srećan i ispunjen život mnogo važnije socijalne veštine od nekih usko stručnih znanja. Otpornost na neuspeh ili umešnost saradnje sa kolegama su presudne, ili da kažemo isto toliko bitne kao i poznavanje materije sa kojom radimo. Uz to, ja smatram da je poznavanje sebe, svojih snaga i slabosti još važnije od prethodna dva. Za sticanje ovih sposobnosti presudno je ostavljanje dovoljno vremena za sebe. U sveopštoj jurnjavi za znanjem, uspehom, novcem ili jednostavno zabavom, zaboravljamo sebe, a onda to prenosimo na decu. Svi se uspaniče kad dete kaže da mu je dosadno! A u stvari, tek tada dete može da nauči da se samo pobrine za sebe i da iz svoje mašte nešto stvori. To je put do svesnog i delatnog bića. Deci treba omogućiti da budu to što jesu, autentični i svoji, a naš zadatak je da im u tome pomognemo, ohrabrimo ih, i da ih ne teramo da se ponašaju po nekom zamišljenom modelu.

3. Ravnopravno razvijanje mišljenja, osećanja i volje. Šta to konkretno znači? Vrlo slikovito- šta da radiš sa nekim ko je:
- pametan, ali bezosećajan i nema snage tj volje da sprovede to što zna; ili
- neko ko je jako osećajan, ali nit shvata šta se to dešava niti ima volje da sa tim nešto uradi; ili
-neko ko ima volje i snage, ali je tup i bezosećajan!
Postoje i gore kombinacije gde nekome fali samo jedna od komponenti celovite ličnosti- npr.
- pametan i delatan, pun elana ali bezosećajan za okolinu ili sa motivima koji dolaze iz nekakvih osećanja koja bez kontrole, impulsivno vode njegove postupke; ili
-neko saosećajan i delatan ali glup, i čini veću štetu nego korist; ili
-neko ko sve shvata, i svoja i tuđa osećanja, ali sa ubijenom voljom, i sedi i pati u svojoj sobi.
Volja je strašno bitna, a najmanje se o njoj misli i samim tim se i zapostavlja. Bitno je da dete svaki dan ima neki svrsishodan posao, neku radnju koja se ponavlja. To je put do jake volje. Idealno je vežbanje nekog muzičkog instrumenta, tu su dobici višestruki, ali i svakodnevno čišćenje ili briga o životinjama su jako korisni za razvijanje volje.

4.Princip pravovremenosti – nije svejedno šta se kad uči i zašto. Za pravilno vaspitavanje je jako bitna pravovremenost. Ni prerano ali ni prekasno. Dečje mišljenje se drastično menja oko sedme godine (najvažniji znak, za one koji znaju veliku tajnu da se fizički i psihički razvoj ne mogu razdvajati je promena zuba. Sa ispadanjem mlečnih zuba dete se odvaja od majke i tek tad je spremno za školu). U trećem razredu je opet jedna fina promena, a tek(!) u petom, šestom razredu deca su spremna da uče apstraktne pojmove i definicije. Učitelji moraju da se prilagode tim promenama, pogrešno je očekivati da mi radimo sa svima sve vreme isto, a da se deca nama prilagode. I to nas dovodi do :

5.Slikovnog mišljenja! - još nam je Piježe objasnio da deca do 12-13 godina imaju tzv slikovno mišljenje, i način rada treba tome da se prilagodi. To znači da su u nižim razredima deci potrebne velike i jake slike, svo gradivo, pogotovo matematika, moraju deci da budu vidljivi, očigledni. Sve se uči kroz priče. Sva najvažnija saznanja o svetu deca stiču prvo kroz bajke, zatim kroz basne i legende o velikim ljudima, Stari Zavet, Grčku mitologiju. U tim pričama su sadržane najveće tajne sveta! Istorija i geografija nam daju divnu građu za takav način rada. Uz to oni služe da dete nađe, tj postavi sebe u prostoru i vremenu. Tako dolazimo do „uravnoteđenog“ deteta ili kasnije čoveka - nekog ko zna gde je njegovo mesto.

6.Epohe – kada deca u jednom danu imaju pet-šest različitih školskih predmeta, oni ne stignu da se istinski udube u to što treba da uče. Pogotovo kad predmeti, kao što je najčešće, nemaju veze jedan sa drugim, ne uči se, na primer, o Staroj Grčkoj kroz matematiku, istoriju, muzičko i likovno, nego svako brine samo o svom predmetu. Na taj način mi kod dece negujemo površnost, „nauči ti samo napamet lekciju iz knjige, kad dobiješ ocenu možeš da je zaboraviš“. Tako mi sami gajimo kod dece ADS! Pokazalo se da je mnogo delotvornije kada deca uče mesec dana jedan glavni predmet, uz umetničke aktivnosti, slikanje ili pevanje koji, na svoj način takođe obrađuju tu temu. Tako stečena znanja su duboka i trajna i doprinose pravom razvoju ličnosti, što bi trebalo da je cilj školovanja.

7.Lepo usmeno i pismeno izražavanje su neophodni, oni su naša lična karta, preko govora stupamo u odnose i predstavljamo se svetu, od govora zavisi kako. Za lep govor je neophodno prvo urediti misli, a isto važi i za pisanje sastava, bauk današnje škole. Cilj je da deca nauče da o svemu mogu da kažu par smislenih rečenica, da sve ima „glavu i rep“, i da ne dođu u situaciju da ih ljudi ne razumeju zato što oni ne mogu da iskažu svoje misli. Kasnije ćemo govoriti o pozorištu, tj dečijim predstavama kao idealnom sredstvu za ostvarivanje ovog cilja.

8.Moralno vaspitanje-školsko gradivo treba pre svega da bude u službi vaspitanja! Učenje gomile podataka (koji se lako nađu na internetu) i to napamet , nema nikakvu svrhu. Vaspitanje je ključ i suština, ne samo moralno vaspitanje (koje se više uči kroz prirodne zakone nego kroz religiju!), već i vaspitanje misli kao i istinsko poštovanje drugih. Zahvalnost i poštovanje života koji nam je dat ! (Naše hrišćansko nasleđe se u školi zaboravlja, a cela naša kultura je izrasla na hrišćanstvu). I naravno, ljubav, ko u sebi nema ljubavi ne treba da ulazi u razred! „I ako imam proroštvo i znam sve tajne i sva znanja, i ako imam svu veru da i gore premeštam, a ljubavi nemam, ništa sam.“ Poslanica Korinćanima, 13,2
Laž i lažna osećanja su pogubni za decu. Deca brzo nauče da odgovaraju ono što misle da mi želimo da čujemo, a to je put u život laži koji nikuda ne vodi.

9. Autoritet učitelja je za decu u osnovnoj školi presudan, ljubav prema školi, ili prema nekom školskom predmetu dolazi iz ličnosti predavača, ne iz sadržaja. Posvećenost je uz samorazvoj osnovni zadatak učitelja! To deca prepoznaju i umeju da cene jednim dubokim poštovanjem i ljubavlju. Autoritet je deci potreban, ako to nije učitelj ili roditelj, oni će ga naći na nekom drugom mestu, npr među starijim drugovima, gde se često nametnu ne najpametniji ili najbolji već najglasniji i najjači. Ili će bez zadrške slušati neke problematične javne ličnosti koji su možda vrlo diskutabilnih moralnih kvaliteta .
I još nešto jako bitno: bez saradnje roditelja i učitelja sve ovo je jako, jako teško. Roditelji i učitelji nipošto ne smeju da obaraju jedni drugima autoritet. „Ma pusti ga, nema on pojma“ (učitelj ili roditelj). Čak i ako nam se nešto ne sviđa, za decu je bitno da to ne pokazujemo!

10. Radost mora da prati sve što se u školi radi. Svet je veličanstven i otkrivanje te velike tajne koja se zove život je već samo po sebi divno. Smeh je najbolji začin životu.Ocene i takmičenje nas samo odvlače od te lepote, oni ne mogu da budu motivacija za učenje i apsolutno su nepotrebni.
Ali, nije sve prijatno u životu, deca moraju da se nauče disciplini, pre svega samodisciplini, tj neizbegavanju onoga što je neprijatno, a znamo da je dobro ili korisno. Niko ne voli da ide kod zubara, ali znamo da mora. Međutim, pravilan pristup obavezama nas dovodi do radosti kada se stisnu zubi (ovo „stisnu zubi“ nije baš zgodno kod zubara),i svesno prevlada neprijatnost. Ponos je nagrada za hrabrost. I tu smo opet mi uzor- deca gledaju kako se mi odnosimo prema našim obavezama.

11.Školske knjige su nepotrebne, deci je dovoljna jedna sveska u koju će zapisivati ili crtati ono što uče. Mnogo je važnije naučiti ih kako doći do podataka. Ali ne na guglu, to
pre srednje škole ne dolazi u obzir, već u školskoj biblioteci, po enciklopedijama, iz „Politikinog zabavnika“, kroz razgovor, ili kad god je moguće direktno iz prirode ili sveta koji nas okružuje. O drveću se uči u šumi, o poljoprivredi na njivi ili u bašti, o rekama u čamcu na Savi. Takva znanja su trajna i suštinski služe upoznavanju sveta, mnogo bolje od definicije seoskog puta koja se uči napamet.

12. Pokret, sport ili telesna kultura su nezaobilazni još od Stare Grčke i tadašnjeg ideala vaspitanja. Danas znamo da je telesni razvoj neophodan za učenje, najnovija istraživanja fiziologije mozga pokazuju da je pokret presudan za razvoj mozga! Moderne bolesti kao disleksija i disgrafija nastaju od loše koordinacije leve i desne moždane hemisfere, a to je posledica nedovoljnog kretanja. Unicef je zvanično proglasio džudo za sport koji najviše doprinosi zdravom razvoju dece. Zato mi smatramo neophodnim svakodnevne treninge aikida, plivanja, vožnju biciklom, a o svakodnevnom pešačenju da i ne govorimo. Kretanje je dečija nasušna potreba, kao hrana, i ako sede pola dana u školi, onda još malo dok urade domaće zadatke, pa malo ispred televizora, na kraju ta potreba za kretanjem izađe gde joj nije mesto! I onda ih proglasimo za hiperaktivne! Uostalom, neke teme mogu da se obrađuju i u šetnji, kad se sedi i neko nešto priča može lepo i da se zadrema, ali kad se hoda to je malo teže.

13. Razvoj fine motorike je za razvoj mozga još važniji. Danas je deci i vezivanje pertli problem, i opet dođemo na one disleksije i disgrafije. A za decu su dragocene sve aktivnosti gde se radi pre svega prstima. Šivenje, štrikanje, sviranje bilo kog instrumenta, čak i frule, već zaboravljeni klikeri, seckanje i ljušćenje krompira i šargarepe, sve su to aktivnosti koje za mozak čine mnogo više nego učenje tablice množenja napamet.

14.Praktičan, svrsishodan rad, dakle nešto što ima jasnu svrhu, veštine rada sa drvetom ili gvožđem, rad u bašti, popravke po kući, mešenje hleba, izrada grnčarije, pletenje korpi, to su sve aktivnosti neophodne za zdrav dečji razvoj i za razumevanje sveta. Sve je to čovečanstvo moralo da prođe dok nismo došli do mašina i kompjutera i taj put treba da pređe i svako pojedino dete. Sedanje za kompjuter bez prethodnog razumevanja dovodi do toga da mu se prilazi kao božanstvu, kao čudu, višoj sili nedokučivoj ljudskom umu. „Piše na guglu“ su čarobne reči i deca se ne pitaju „a ko je nahranio taj gugl podacima i sa kakvim namerama“. Ne treba da objašnjavam do kakvih manipulacija može takav stav da dovede.

15. Veza sa prirodom se lagano gubi, a bašte i šume su najbolji učitelji. Idealno je da deca učestvuju u proizvodnji hrane, i u bašti i u štali, da znaju odakle šta dolazi, o blagodetima boravka u prirodi da ne govorimo. Na taj način priče o ekologiji nisu samo apstraktne priče, a „svet oko nas“ napušta društvo najdosadnijih predmeta u školi. Hrana koju sami proizvedu postaje nešto dragoceno, a trešnje su najslađe direktno na drvetu. I ako nije dovoljno, uz sve to, opet imamo na delu i onaj svakodnevni rad, bitan za razvoj volje.

16.Bez tehnike-mobilni i ostali aparati nemaju šta da traže u školi. Postoje brojne studije koje govore o pogubnim uticajima na dečje zdravlje, od očiju, preko svih onih bolesti koje dolaze iz nekretanja, (pošto se i tv i kompjuter gledaju sedeći) – gojaznost, atrofirani mišići, krive kičme. I za kraj ono najgore- Gotove slike koje dobijaju preko ekrana ulenje njihovu maštu tu mozak nema posla, a mašta je osnova za kasnije slobodno mišljenje. Deca koja ne nauče da misle kasnije mogu da budu dobri i poslušni radnici na traci i ništa dalje od toga. Da, i poslušni birači onoga što im se sugeriše preko televizije. Ako je u pitanju bezbednost, dovoljno je da učitelj ili neko u školi bude dostupan, što je bilo moguće i u vreme stabilnih telefona.
Naravno, treba deca da nauče da razumeju savremenu tehnologiju i njome da rukuju, ali to nije veština koja zahteva dugogodišnje vežbanje, kao npr sviranje nekog instrumenta. Kad dođe vreme, a to je srednja škola, deca će brzo savladati osnovne stvari.

17.Umetnost je hrana i za telo i za dušu. Muzika, i pevanje i sviranje, makar onih malih blok-flautica! Ko nije osetio lepotu zajedničkog stvaranja muzike ne vredi da mu objašnjavam, ali to treba omogućiti svakom detetu. Uz to, tako se najbolje razvija fina motorika, neophodna za razvoj mozga. Slikanje i vajanje (glina, drvo, kamen) su pratili razvoj civilizacije od samog početka, deci je to nezaobilazan stepenik u celovitom razvoju. Kao što se kroz muziku uči da se sluša, tako se kroz crtanje uči da se gleda. I opet rad ruku!

18. Pozorište tj pripremanje predstave je jedno sveobuhvatno nastavno sredstvo, kroz pozorište se uči i govor i pesma, scenski pokret, šiju se kostimi i priprema scenografija. Ja ne znam drugu aktivnost koju deca toliko vole, kojoj se toliko prepuste, a u kojoj se toliko mnogo nauči.

19.Razmena dece sa školama iz inostranstva- nije uopšte nemoguća misija, to je masovna praksa u svetu. Sa decom treba da ide neko odavde ko ih poznaje, ali tamo treba potpuno i samostalno da učestvuju u životu i radu domaćina, bez obzira na eventualne jezičke barijere. Isto kao i gosti iz inostranstva ovde. Fantastično je kako deca pronađu zajednički jezik iako se uopšte ne razumeju.
Uz to, upoznavanjem drugih kultura sopstvena se gleda drugim očima i samim tim mnogo bolje razume.

20. Izleti, pešačenja, putovanja biciklima ili čamcima su dragoceno iskustvo. Snalaženje u prirodi, spavanje u šatorima ili senicima, dolaženje do cilja samo svojim nogama, svojom snagom, uz sve socijalne izazove, neko se umorio, neko je gladan, neko ne može da preskoči potok, to su situacije u kojima cela grupa mora da nađe rešenje za svakog pojedinca. Nedelju dana pešačenja je vrednije od cele školske godine sedenja u razredu.

Autor: Miša Petrović